De tweede dag op stap

23 juni 2022 - Palau, Italië

Na die lange warme eerste dag hadden we een lekkere douche genomen en zijn om half tien onder zeil gegaan. En om zeven uur werden we wakker, 9,5 uur geslapen, dat overkomt me niet veel!

Rustig wakker worden, even douchen (goed vasthouden onder de douche want die straal blaast je bijna de badkamer uit!) en dan naar beneden voor het ontbijt. Het ontbijt is voor Italiaanse begrippen best ruim (de Italiaan houdt het bij een cappucino en een croissant). Wel veel zoetigheden, maar prima ontbijt. Vanaf ons balkon hadden we al wat regendruppels zien vallen, maar die gingen snel weg.

Als eerste stond een bezoek aan Porto Servo op het programma, aan de Costa Smeralda. Het leek er sterk op dat er heel veel mensen hetzelfde programma als wij hadden, want na een aantal rondjes door het plaatsje heen geslingerd te hebben hadden we nog steeds geen plekje om onze vakantiemobiel te stallen. We hadden het toen wel gezien en besloten maar verder te rijden. Wat we gezien hebben was mooi 😅.

Toen we het plaatsje uitreden zagen we een bordje Baya Sardinia. Dat vonden we wel leuk klinken en besloten daar maar eens heen te rijden. Daar was wel een groot parkeerterrein waar we de auto konden achter laten. Met een aardige parkeerwachter die toen hij in het Engels begon te praten wel een heel mooi Engels accent bleek te hebben. Niet zo vreemd, want hij kwam uit Engeland. Toen ik hem had laten raden waar wij vandaan kwamen, noemde hij Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg, Tjechië, Denemarken, maar Nederland raadde hij niet 😁.

De Baya was mooi, en bleek voor 98% uit restaurants te bestaan. Ondertussen lustten we wel wat dus we besloten daar maar een broodje te nemen. Alice had een tosti, maar zonder ketchup. Geen probleem, gevraagd en gekregen. Van die zakjes die je open moet scheuren. Dat was echter wel een probleem want van de vijf zakjes die ze kreeg gingen er vier niet open 🤨. Dan maar een schaar gevraagd aan het personeel. Zonder blikken of blozen werd er een gebracht en kon Alice haar tosti ruim in de rode smurrie dopen 😋.

Palau was de volgende plaats die op ons lijstje stond. Maar helaas, al die mensen die eerder op de dag in Porto Servo geparkeerd stonden, vonden het nu nodig om Palau te bezetten. Dus ook daar lekker doorheen gereden, door straatjes waar de auto maar amper doorheen kon, en ook daar maar weer vertrokken. Net buiten Palau wel even op een bankje neergevleid om van het uitzicht te genieten.

In ons boekje hadden we gezien dat er een rots (Roccia dell ‘Orso) was die op een beer leek (bij Capo d’Orso). Dat leek ons wel wat, dus daarheen. Daar ook een mooi parkeerterrein beneden aan de rots. Na aan onze financiële verplichtingen voldaan te hebben (naar boven lopen moest je ook betalen), klommen we de rots op. Fifteen minutes volgens de parkeer baas. Dat bleek ook wel te kloppen, het was wel steil en erg warm, maar we hebben de top van de rots bereikt. En inderdaad, met wat fantasie was er een beer in te onderscheiden 😁!

Toen waren wel een beetje uitgereden. Ik had op Google twee plekken gevonden waar we onze plug-in hybride aan de stekker konden leggen zodat we wat zuiniger konden rijden. Eerst Alice bij het hotel afgezet en ik op pad. De eerst plek (als die er al was, zie verder) bleek achter een slagboom op een parkeerterrein te zijn. Tja als ik voor een paar uur parkeergeld moet gaan betalen gaat de winst ook snel weg. Maar, er bleek er nog een te zijn. Enorm parkeerterrein vlakbij het reuzenrad en de haven. Lang gezocht, niets gevonden. Electrisch rijden is hier nog niet heel populair, we hebben ook heel weinig electrische auto’s hier gezien. Dus toen ook maar kruip door sluip door smalle straatjes naar het hotel, schoentjes uit en even relaxen!

Nadat we weer lekker een late siësta hadden gehouden, aan de wandel naar het gezellige centrum van Olbia. Een heel gezellig plaatsje, en nog wat live muziek op straat. Een paar tentjes langsgelopen en neergestreken op een terras waar het er gezellig uitzag. Samen een meloen, rauwe ham en mozzarella als voorafje gedeeld en Alice een Tagliatelle Bolognese en ik een Pasta Carbonara. Als toetje nog een lekker Italiaanse koffie met een sambuca. Toen was het tijd om weer naar ons hotel te kuieren.

Gelukkig was het vandaag de hele dag redelijk bewolkt en daarom gewoon heel warm in plaats van heel heel warm 😄. Daarom toch maar weer een lekkere douche voor het slapen gaan!

Buona Notte!

1. Joke:
    23 juni 2022
    Wat een service. Jullie een hybride laten huren die vervolgens nergens is op te laden.
    Ach bespaar je daar weer op. Ze denken wel mee. Heel lief
    Morgen weer fijne mooie dag gewenst 😘
  2. Alice:
    26 juni 2022
    Gelukkig is de benzine hier veel goedkoper 😂
  3. Nanda:
    23 juni 2022
    Leuk om jullie verhalen te lezen. En heerlijk die pasta en sambuca 😉, mjammie. Morgen weer nieuwe ontdekkingen.