Dag 10 Dorgali, Cala Gonone, Nuoro en Orgosolo

1 juli 2022 - Dorgali, Italië

Het hotel waar we logeren is prachtig gelegen tussen bergen. Het is erg ruim en het bed is fantastisch. Alleen het heeft veel aan achterstallig onderhoud, de airco werkt nauwelijks en soms niet. Vannacht was het dus baden in het zweet.

Vanmorgen een lekker ontbijtje, dat was hier wel weer uitgebreid.

Als we klaar zijn rijden we naar de kust in Cala Ganone. Na enig zoeken eindelijk een parkeerplaats gevonden. De eerste beste tent laten we ons vallen voor een espresso en Americano. We lopen naar de haven en hier zijn tal van hokjes waar je een bootexcursie kan boeken of een boot huren. We hoeven niet naar grotten, dat hebben we al gedaan en gezien. Maar helaas een bootje is niet meer te huur: alles vol. Voor morgen kan wel, maar dan gaan we weer naar Olbia. Dus daarna sjokken we langs de boulevard en zoeken een plekje bij het strand. Het is hier een kiezelstrand en dat doet zeeeeeer aan de voeten. Even het zeewater voelen… ik zak tot ver over de enkels de kiezels in. Het was erg bewolkt en heel warm, maar als even later de zon doorbreekt is het niet te harden.  Op de terugweg naar de auto eerst nog even weer terrasje.

We hadden gelezen dat Nuoro een leuk stadje moest zijn. Hier is ook het museum van de schrijfster Grazia Deledda.(Nobelprijs voor literatuur in 1926). Er is verder niets te doen en alle winkeltjes zijn nu gesloten. Dus op naar Orgosolo. Ligt niet ver van elkaar dus we volgende slingerende weggetjes om de bergen.

Orgosolo is niet heel groot maar wel een toeristische trekpleister, al zien wij er niet veel van. Het is best rustig. Je hebt in deze plaats de vele Murales, de muurschilderingen waar het de Orgolesi om gaat: werkloosheid, leegloop, de discriminatie van Sardijnen in eigen land. Door deze muurschilderingen is de plaats beroemd.

We eten nog een risotto en Caprese op een terras en vervolgen dan onze weg naar de Foresta di Montes, een van de mooiste delen van de Barbagia. We schieten wat foto’s en dalen dan weer af. Het is zoooo heet, we hebben het nu wel een beetje gezien. We gaan naar Dorgali waar het hotel op ons wacht. Als we aankomen zien we al bussen staan van de begeleiding van de fietstour Giro Donne. De Giro d’Italia voor vrouwen.

We zetelen ons op het terras met een biertje en Aperol spritz en aanschouwen het tafereel van de fietsers. De een na de andere auto, bussen en wielrensters verschijnen. Morgen moeten we vóór tienen of na twaalven vertrekken anders gaat het niet want de giro komt langs het hotel. We kijken op de Ipad nog even naar de Tour de France.

Alles staat vol met auto’s dus lopen we rond acht uur de hoofdweg langs omdat daar een pizzeria is. De eerste is een afhaalding. Dus verder de berg op… hè hè eindelijk weer een pizzeria. Ziet er leeg uit, maar we gaan naar binnen en een allervriendelijkste dame ontvangt ons en we kunnen gaan zitten. We hebben alleen dames binnen zien komen en met dozen met pizza’s de deur weer uit gaan. Nou wij hebben lekker gesmuld van de pizza’s.

Dan kuieren we weer de berg af naar het hotel. Nog even in bad en dan lekker slapen.

Ps: de airco werkt op dit moment nog. Niet dat het er kouder van wordt maar goed, dat overleven we wel…