Super laatste dag in Bella Italia

19 september 2019 - Bari, Italië

Onze laatste dag in Italia! We hebben weer heerlijk geslapen, en om tien uur zou onze B&B host ons komen uitchecken. Wij dus op tijd naar ons cafe om weer een lekkere koffie, jus en croissant te nuttigen. En ik (Tony) heb daar volgens mij mijn eerste Capuccino ever gedronken! Was niet slecht hier in Italië maar in Nederland hou ik het weer gewoon op espresso.

Ons mannetje stond al buiten toen we om half tien terugkwamen, maar hij liet ons rustig pakken. Na de boel weer in de auto geladen te hebben togen we naar Gravina in Puglia. Daar zou een mooie oude brug en grotwoningen te zien zijn. Was anderhalf uur rijden.

Oh en onderweg bedacht ik me nog een tip voor de Italiaanse regering om wat geld te besparen. Want als je zo om je heen kijkt hier hebben ze niet zoveel. Om te beginnen: zet geen snelheidsborden meer neer. Daar kijkt toch niemand naar. Doorgetrokken strepen op de weg? Zonde van de verf, let niemand op. Voor de autofabrikanten: richtingaanwijzers hoef je niet in de auto’s te zetten die je in Italië verkoopt, gebruikt niemand. En als iemand ze gebruikt laat men ze de rest van de tijd aanstaan. Het verkeer hier is echt een uitdaging, iedereen doet maar wat. Maar het mooie is wel dat iedereen het accepteert van elkaar omdat men weet dat ze het zelf ook doen. In Nederland zou je al een honkbalknuppel in je nek hebben gehad. Ik denk dat ik de verkeersmentaliteit in Italië prettiger vind, je moet er alleen even aan wennen.

Maar ik dwaal af, we zouden naar Gravina. Daar aangekomen eerst de auto proberen kwijt te raken. We zagen wel ergens parkeer plekken maar daar konden we niet komen omdat ze met een hoogwerkertje feestversiering aan het ophangen waren. Na weer een rondje in tegengestelde richting dat parkeerterrein opgereden (we leren het al, de Italian way) en auto geparkeerd.

Eerst een lekker koffie met een chocolade broodje op een terrasje, mmmm wat is dat toch lekker hier. Vervolgens gelopen naar wat dat park zou moeten zijn. Maar we dachten al dat kan nooit want was maar een paar minuten lopen een een park midden in een plaatsje? De plek bleek een soort van informatie bureau te zijn. Wel vreemd, als je binnen kwam moest je naar boven, daar zat een mevrouw, ze sprak wel een beetje Engels. Toen we die brug lieten zien ging haar geen lichtje branden, maar ze gaf ons een stapel boekjes en kaarten.

Eerst nog wat te lunchen zien te vinden en liefst geen viergangen lunch. Maar dat valt ook niet mee. We vonden wel een supermarkt, daar vier broodjes, wat smeerkaasjes en drinkyoghurt gevonden en dit deels op een bankje opgepeuzeld. Toen we terugliepen naar de auto zagen we een zwerver op een bankje die we eerder al hadden gezien en we besloten de rest van onze broodjes, kaas en yoghurt aan hem te geven, en daar was hij superblij mee!

Met de informatie die de mevrouw ons had gegeven vonden we zowaar de brug en de grotten die we zochten! Ook nog een kerk ingetoetst en deze bleek weer in het plaatsje te liggen. Hier nog op een terrasje een tonic genuttigd en op naar de volgende POI: een plek waar dinosaurussen gelopen zouden hebben. We zijn er in de buurt geweest maar waar het moest zijn stond een hek, dicht. Al met al toch weer een heel leuke dag!

Inmiddels waren we wel uitgereisd en besloten het hotel op te zoeken. We hadden een hotel in de buurt van het vliegveld in Bari geboekt. Dit was nog een uurtje rijden en we vonden dit snel. Spullen uit de auto en ingecheckt, we zagen op kleine afstand de zee al liggen!

Control freaks als we beiden zijn wilden we graag vast even kijken hoever het rijden was naar de plek waar we de auto in moesten leveren, dat bleek niet ver. Onderweg nog even aan zee gekeken, een restaurant bekeken waar we konden eten en vast de auto vol met brandstof gegooid. Scheelt morgen vroeg weer.

Bij terugkomst in het hotel een biertje en wijntje mee naar de kamer genomen, en we hadden nog een restje pistache nootjes. Dit heerlijk op het balkon opgedronken en opgepeuzeld voor het tijd is om te eten.

We hadden toen we even aan zee gekeken hadden al even gekeken bij ristorante Al Paradise. Zag er niet gezellig uit. En de kaart aan de buitenkant beloofde ook niet veel goeds. Maar we hadden de hotel eigenaar gevraagd naar een goed restaurant en hij noemde deze! Dus we dachten ok, laten we het proberen. We kwamen binnen, veel wit licht, niet wat wij als gezellig beschouwen. Maar er zaten al wat mensen dus toch maar gaan zitten. Nou daar hebben we geen spijt van gehad. Zonder meer het beste, en vooral leukste, diner van onze vakantie. Onze gastheer Roberto was zo’n superleuke man. Amicaal, vriendelijk. Vooraf een buffet van vis, als hoofdgerecht zalige tonijn. En Roberto vond dat niet genoeg, hij vond dat we hun lekkerste dessert MOESTEN proeven, een heerlijke kokos choco punt gedeeld. Toen nog een koffie a la Roberto en om alle gaatjes af te vullen een limoncello. Uit de vriezer, zoals het hoort!

Tonnetjerond rollen we zo ons mandje in, met een beetje mazzel worden we op tijd wakker om ons vliegtuig te halen! 😂

Ciao e buena notte!

1. Hans:
    19 september 2019
    oei, wat is dat snel gegaan; bedankt voor de leuke verhalen!!
    lekker biertje die Moretti😀!
  2. Alice:
    19 september 2019
    Leuke vakanties zijn altijd heel snel voorbij!
  3. Reinier:
    19 september 2019
    Goede thuisreis en houd die mooie herinneringen aan dat - in alle opzichten - heerlijke land zo lang mogelijk vast! Groetjes van Ellen en Reinier
  4. Alice:
    Doen we zeker!
    Groetjes van Ons
  5. Wilma:
    19 september 2019
    Super leuke verhalen. Kom veilig thuis en dikke smok!
  6. Alice:
    21 september 2019
    Gelukt! Lekker in ons eigen bedje geslapen😃
  7. Diny bp:
    20 september 2019
    Oooooh, wat heb ik weer genoten de verhalen. Dank jullie wel voor het meereizen!
  8. Alice:
    21 september 2019
    Op naar de volgende vakantie dan naar 😃😃
  9. Ans Huisman:
    20 september 2019
    Tijd gaat snel als je het naar je zin hebt.
    Was geweldig dat we konden meegenieten van jullue avonturen.
    Welkom terug in ons koude kikkerlandje.
    Maar.... morgrn wordt het beter💖
  10. Alice:
    21 september 2019
    Klopt het is thuis ook mooi weer 😃😃
  11. Nanda:
    21 september 2019
    Genoten van jullie reisverhalen. Op naar de volgende top vakantie 😉.
  12. Alice:
    21 september 2019
    Op naar de volgende dan maar 😊