Zaterdag naar Pisa

17 juni 2023 - Capannori, Italië

Gisteren bleven we een dag bij ons huisje. Wel een wandeling gemaakt. Het leek op de plattegrond of we om een meertje konden wandelen maar de weg er naartoe was leuk en heg laatste stuk steil naar beneden.  Alleen beneden aangekomen zagen we borden van private. Toch nog stukje doorgelopen en toen kwamen er een paar honden luid blaffend aan gerend. Ook een herdershond en daar ben ik als de dood voor, vanwege een jeugdtrauma dat een herder me in mijn gezicht beet. Dus net gedaan of we ze niet zagen en rustig terug de berg op gelopen. Het liefst wilde ik rennen maar dat leek me geen goed idee.

Terug lekker lezen, zwemmen, en weer lezen, drankje, hapje, powernapje, wat heerlijk.

s ‘Avonds naar Lucca en daar heerlijk gegeten. Toen we terug kwamen bij ons huisje kwamen Veronica en Mattia eraan om ons te begroeten. Ze zijn de eigenaren van het huisje wat ze via Airbenb verhuren.

Vandaag is het zaterdag. We staan vroeg op, broodje, sapje, douchen en we zijn onderweg naar Pisa. Van te voren gekeken waar we kunnen parkeren, er is een parkeerplaats achter de toren en is maar een klein stukje lopen. Het is nog rustig om 10 uur.  We lopen recht op een marktje af en zien de scheve toren er al achter. Door de poort en we zien een grote ruime opzet van prachtige gebouwen en de scheve toren van Pisa.

De toren van Pisa is een onderdeel van het Piazza dei Miracoli, een groot ommuurd gebied in het centrum van Pisa dat bekend staat als een van de belangrijkste centra van Middeleeuwse kunst ter wereld. Behalve de beroemde overhellende toren bevinden zich hier ook de Dom, het Baptisterium en het Camposanto. In de dom konden we even een kijkje nemen. Alles pracht en praal.

We kuieren en rond de gebouwen en schieten plaatjes. Uiteraard ook om de toren tegen te houden.

Op de hoek van de straat nemen we op een terrasje een moccachino. Hmmm lekker zeg.

Tony had een appje gedownload met een wandelroute door Pisa. Dus we gaan de route lopen, dan weer een terrasje, even wat eten en weer verder. Pisa heeft meer leuke dingen om te zien dan alleen de toren. We wandelen over de brug over de Arno en vervolgen onze route tot we weer terug bij het Piazza dei Miracoli zijn. Op het marktje kopen we nog een souveniertje, en dan weer terug naar de auto.

Het is eigenlijk nog best vroeg, tja we waren er ook al vroeg, dus wat nu!  We kijken op de kaart en gaan naar Viareggio, dat ligt aan zee. We rijden met tolwegen vermijden, maar even niet opletten en per ongeluk zitten we toch op een tolweg haha. Gelukkig ging het nu in één keer goed met de creditcard.  We zijn dus sneller dan verwacht in Viareggio. Rijden langs de haven en zien aan de andere kant een reuzenrad. Het is eerst een crime om de auto kwijt te raken maar het lukt en we hebben in het reuzenrad drie rondjes gemaakt. Tony kreeg het liedje van Ronnie Tober en Ciska Peters later niet meer uit zijn hoofd.

Vanavond gaan de naar de kermis in de stad Van de schiettent gaan we naar het reuzenrad Op de kermis daar is altijd wat te doen En boven in dat reuzenrad krijg jij een zoen

En een zoen kreeg ik boven in het reuzenrad 😃

Als we beneden zijn lopen we weer naar de auto onderweg nog een ijsje scorend.

Poehee, moeie voeten, het is zinderend heet, nu naar ons huisje en een duik nemen.

Een uurtje later zijn we in Colle di compito en duiken direct het zwembad in. Heerlijk want het water is 26graden.

Dan lekker liggen lezen op de luie zonnebanken. Boek twee is uit, nummer drie beginnen..

1. Mieke Botter:
    17 juni 2023
    Leuk hoor, en mooie foto's👌👌lekker genieten samen!
    Groetjes
  2. Ingrid:
    Prachtiggggg
  3. Wilma:
    17 juni 2023
    Heej Tony, m'n Tony, ik heb papa beloofd. Om jou niet te kussen, totdat we zijn verloofd!!!!🤣
  4. Alice:
    18 juni 2023