Rondje om het meer!

25 juni 2023 - Starnberger See, Duitsland

Het was al heel licht toen ik vanmorgen wakker werd en dacht dat het wel zeven uur zou zijn, nou nee, het was nog maar half zes! Ik kon niet meer slapen en nadat ik de krant op de iPad had gelezen en Alice ook inmiddels was ontwaakt, een bakkie Nescafe.

Alice wilde nog lekker blijven liggen maar ik had zin in een stevige wandeling, en had via Komoot een wandeling van 4,5 km uitgezet, met een omweg naar het meer, langs het meer en weer terug langs dezelfde enorme lange trap omhoog als gisteren. Weer veel klimmen en dalen, maar wat een mooie wandeling en wat is het hier mooi.

Na terugkomst de oven aan gezet, onder de douche (Alice had al gepoedeld) en een lekker ovenbroodje gegeten. Het plan voor vandaag was om het meer heen te rijden en onderweg wat dingen zien.

De eerste stop was Schloss Garatshausen. Dit bleek nu een verpleeghuis te zijn met een enorm mooi park er omheen. Daar even rondgewandeld en wat een rust ging daar van uit. Er stond nog een abstract beeld van twee personen met een mooi gedicht, zie de foto’s.

Volgende stop was Tutzing, hier zou een Johannes Brahms Denkmal staan, maar waarschijnlijk was Johannes hem gepeerd, we hebben hem niet gevonden. Wel op een terras in de schaduw een Spezi gedronken, dat is een mixje van cola met limonade. Een enorm glas en mierzoet, we kregen hem niet op.

Inmiddels hadden we alweer trek gekregen en we zagen op Maps dat er een biergarten aan het meer in Seeshausen was. Auto stukkie verder geparkeerd en toen we aankwamen zagen we een heerlijke plek aan het water. Eten moest je aan de balie bestellen, en we namen een lekkere Curry worst met frietjes. Dat was lekker zo aan het water!

Aan de oostkant van het meer was niet zoveel meer te zien en we wilden binnendoor zo dicht mogelijk langs het meer naar Starnberg rijden, het meest noordelijke plaatsje, waarnaar het meer ook vernoemd is. Halverwege werden we door de brandweer een andere weg op gestuurd, beneden stonden een aantal brandweerwagens, daar mochten we niet langs.

Via een omweg toch Stanrberg bereikt maar daar was het enorm druk. Het is het grootste plaatsje om het meer en we konden de auto nergens kwijt.

We besloten het er bij te laten en later deze week (dan is het ook geen zondag) nog eens terug te gaan.

Laatste stop was een paleis waar Sissy ook enige tijd heeft vertoefd (Schloss Possenhofen). Het paleis in Wenen hadden we natuurlijk vorig jaar al gezien dus deze moest ook even!

Aan de voorkant viel niet veel te zien, dus we besloten maar even te wandelen langs het meer. Op een gegeven moment zagen we een bordje, ‘uitzichtpunt paleis’ en je kon op een boomstronk staan om over de heg een plaatje te schieten.

Toen, op naar onze heerlijke tuin! Lekker in de schaduw een wijntje en een boek en een chippie, en omdat we laat en best wel veel hadden gelunched, maar even een broodje genomen.

‘s Avonds het vierde boek uitgelezen. Zo Alice nog weer even inblikken met Skip Bo en dan zullen de oudjes wel weer bijna in slaap vallen 😴🤭.

Bis morgen!

1. Wilma:
    25 juni 2023
    Wat een gave foto's heb je gemaakt, ook rond het meer. Maar die trap vind ik het meest geweldig😍
  2. Diny:
    25 juni 2023
    Mooie dag, zo te lezen en te zien 👌