Schloss Neuschwanstein

26 juni 2023 - Starnberger See, Duitsland

Vandaag wilden we Schloss Neuschwanstein besuchen. Maar eerst: mijn rondje van gisteren weer gewandeld, alleen andersom. Ziet alles er toch weer anders uit vind ik altijd. Op de terugweg langs de bakker, een croissant en broodje gehaald en samen lekker opgesmikkeld.

In de auto, op weg. Schloss Neuschwanstein is in de tweede helft van de negentiende eeuw gebouwd in opdracht van koning Ludwig. Het heeft zo’n 1,3 miljoen bezoekers per jaar. Ludwig wilde een middeleeuws ridderslot bouwen.

Het slot is heeft model gestaan voor het kasteel van Doornroosje in Disneyland in Californië.

We hadden besloten dat we er niet per se in wilden (dat ging toch al niet, volgeboekt tot donderdag, iedere 5 minuten een groep). We vinden het altijd leuker kastelen van de buitenkant te bekijken, liefst als er ook nog mooie tuinen omheen liggen. Dat was hier niet zo.

De auto geparkeerd een stuk onder het slot. Het resterende deel kon te voet, per bus of met paard en wagen gedaan worden. Wij kozen voor het laatste. Er stond een flinke rij, maar na een minuut of twintig zaten we en werden we door 2pk omhoog gesleept.

Boven aangekomen eerst even een lunch genoten, Alice een salade en ik een heerlijke goulash soep. Dat kunnen ze hier wel.

Nadat we wat energie hadden opgedaan een stukje doorlopen naar het kasteel. Zoals gezegd, we gingen er niet in, maar er wat omheen gelopen. Maar je kon ook naar de Marienbrucke lopen en daarvandaan is een fenomenaal uitzicht naar het slot. Op het bordje stond dat het 20 minuten lopen was, en flink klimmen en dalen, en dat vond Alice wat te gortig. Die heb ik alleen gedaan, maar het viel mee, de 20 minuten was heen en terug. Het was aardig druk op die brug, zie foto’s, maar het was de moeite dubbel en dwars waard. Wat een prachtig uitzicht zeg!!

Toen we uitgekeken waren weer twee knollen opgezocht die ons naar beneden wilden brengen. Onderweg besloot een vogel dat het wel een goed idee was om op de jurk van Alice zijn of haar behoefte te doen. Flats!

We hadden nog wat op het programma staan, we wilden nog met de kabelbaan de Tegelberg op. Dat was maar een paar minuutjes rijden. Onderweg wilde ik nog een foto van een andere hoek van het slot maken en zag nog een roofvogel rondjes vliegen. Dankzij mijn Olympus kon ik die ook nog vastleggen.

Bij de kabelbaan hadden we nog een mazzeltje, een vrouw die kaarten had voor naar boven en naar beneden, was met haar gezin naar beneden gelopen, en dus de ‘beneden’ kaarten niet gebruikt en gaf die aan ons.

Boven aangekomen van het fenomenale uitzicht genoten en wat gedronken en weer naar beneden.

Niet ver daarvandaan ligt het plaatsje Füssen, ook daar nog even een kort bezoekje gebracht, het is een heel leuk gezellig stadje, maar we de energie begon inmiddels bij de oudjes wel op te raken, dus huphup in de auto. Uurtje terug rijden en lekker in de tuin een wijntje.

Nadat we lekker rijst met kip en groenten hadden gegeten in ons tijdelijk paleis was het wel weer mooi geweest. Koffietje, boekje, spelletje en: zzzzzzzzz

Morgen staat München op het programma, kunnen jullie je vast verheugen 😁.

Tschüsssss

1. Diny:
    Prachtig!
  2. Florentina:
    👍❤️
  3. Ingrid:
    26 juni 2023
    Wat weer een leuk verhaal en morgen de sportschoenen maar aan, München here we Come…
  4. Alice:
    Geen voeten meer over 🥵
  5. Mieke Botter:
    👌👌
  6. Dineke Linker:
    27 juni 2023
    Wat grappig, wij waren daar paar weken geleden! Boven op de Tegelberg en het slot hebben we vanaf beneden gezien :)
  7. Alice:
    Oh nou das toevallig😄
    Was erg mooi dat slot hoor. Ben je niet ff met de bus of koets naar boven gegaan?
  8. Ans Huisman:
    27 juni 2023
    Is inderdaad een prachtig kasteel. Jaren geleden een keer (ook binnen) geweest. Ik hou daar van. Echt een sprookje.
    Jullie hebben mooie foto's gemaakt.
  9. Alice:
    27 juni 2023
    Ja prachtig he! Net n sprookje!