San Gimignano

14 juni 2023 - San Gimignano, Italië

Vanmorgen scheen de zon volop. Het leek erop dat deze hele dag regen te verwachten zou zijn, maar de weermannetjes hadden het een beetje mis.

We bedachten om dan maar gauw te douchen en wat te eten en dan op stap. Thuis paste mijn korte broek nog maar volgens mij zijn er een paar kabouters erg druk geweest om mn broek in te nemen, blehhh.

Oud- collega Ans huisman wees ons op San Gimignano en dat lijkt ons wel wat.  Via een leuke toeristische route rijden we naar San Gimignano. We zien prachtige pijnbomen en Italiaanse Cipressen in glooiende goudgele heuvels. Wat een prachtige uitzichten!

Opeens zien we voor ons de berg met veertien torens waar San Gimignano om bekend staat.

Het is een middeleeuws, ommuurd, stadje en trekt veel toeristen vanwege de bijzondere middeleeuwse architectuur.

Het is best wel weer even kijken naar een parkeerplaats, maar rondom de plaats zijn vele P’s. We nemen P4en cirkelen omlaag. De auto zijn we kwijt maar dan de klim omhoog! OMG. Het gaat langzaam maar we zijn boven. Het laatste stukje is zelfs een lift en ik stap gauw bij een paar Italianen in de lift terwijl Tony met de trap naar boven loopt.

Boven gaan we samen verder door steegjes met hoge muren, dan een straatje in tot we op een plein komen. We zien een terras, maar dat is helaas nog niet open. Dus terug en rechtsaf een andere straat in met veel winkeltjes en souvenirs. Bij de kaaswinkel stinkt het ongelooflijk buiten. We komen op een pleintje met een brede trap  naar de Santa Maria Assunta, geheel met fresco’s beschilderde kerk. Tony brandt nog een kaarsje, en dan wandelen we verder.

Dan komen we weer op een plein. De Piazza della Cisterna met in het midden een fontein van travertijn.

We eten hier op een terrasje een Lasagne en papardelle. Fijn om zo mensjes te kijken en te genieten van de ellenlange rij voor de Gelateria Dondoli. Schijnt wereldberoemd te zijn om de beste Italiaanse ijs.

Na de hap gaan we een straatje in tot we weer een Gelateria zien. He? Gesloten? Nee het is een school voor ijsmakers. Er wordt verwezen naar Gelateria Dondoli, daar verkopen ze het ijs waar ze het hier leren maken.

Nou we gaan terug en hup in de rij dan maar voor een overheerlijk ijsje. We gaan op een van de stoepen van de fontein zitten smullen van ons ijsje.

Als we later teruglopen om nog even bij een winkeltje te kijken begint het ineens te spetteren. Oei, we hebben genoeg gezien en lopen terug naar de auto.

We nemen een toeristische route terug over Volterra. Maar het komt nu met bakken uit de hemel dus we rijden maar voorbij.

Het wordt op een gegeven moment weer ff droog en we schieten nog wat mooie foto’s van de heuvels enzo.

In Capannori regent het ook. Dus lekker op de veranda, nootje en Aperolletje erbij. Heerlijk. We gaan de plannen voor morgen maken want het zou nu gedaan zijn met de regen.  Maar het is niet koud en lekker weer om te lezen.

Vanavond maar een spelletje Skip Bo of Take five. Gezellig!

1. Ingrid:
    14 juni 2023
    Wat een mooi reisverslag, maar de volgende x Volterra echt bezoeken… staat bekend om de Etrusken…
  2. Alice:
    15 juni 2023
    Als we nog zin en tijd hebben gaan we alsnog. Het regende te hard toen om omhoog te lopen. Maar alles is hier prachtig. En lekker lezen en zwemmen bij ons huisje is ook heerlijk.
  3. Nanda:
    18 juni 2023
    San Gimignano is zoooo leuk/mooi, prachtig. En dat Italiaanse ijs, goddelijk lekker 🍦🤪.