Capannori en Lucca

13 juni 2023 - Capannori, Italië

Heerlijk geslapen. Het bed is 100 x beter dan in het hotel waar we gisteren sliepen.

Wat een mooi plekje hebben we hier. Wakker worden met een heerlijke nespresso.

In de verte horen we de kerkklokken luiden. Er is een donkere lucht in aantocht en even later vallen de eerste druppels, dan een flits, maar onweer is het niet echt.

Wij zitten gezellig op de veranda, ontbijtje, koppie koffie, boekje erbij, heerlijk.

In de verte hoor ik een koekoek: koekoek, koekoek…

‘s Middags klaart het op en wordt het met de minuut warmer, de zon gaat weer schijnen. We gaan nog maar even kijken in Capannori.

In het plaatsje Capannori was niet veel te beleven, dus besloten we naar Lucca te gaan. Dat is maar twee kilometer verderop. Maar dan…. Probeer je auto maar eens kwijt te raken. Geen parkeerplek te vinden. We zigzaggen door het stadje en hebben alle mogelijke volle parkeerplaatsen gezien en alle éénrichtingsweggetjes gereden. We waren het al een beetje zat en toen maar buiten de poort keken en in een zijstraat de auto kunnen parkeren. We lopen richting de stadsmuren door een klein poortje het centrum in.

Op het grote plein “piazza Napoleone” gaan we op een terrasje zitten en bestellen een Aperol Spritz. Er is veel te doen op het plein aan stellages enzo maar of alles nu wordt opgebouwd of afgebroken kunnen we niet herkennen.

Daarna wandelen we verder door de straatjes. Op een bankje gezeten naast een oudere dame die zo luid spreekt aan de telefoon dat het hele plein mee kan luisteren. Wij verstaan er helaas niks van. Denk dat ze het in de gaten had want even later loopt ze over het plein en steeds luider te roepen.

We besluiten langzamerhand terug naar de auto te lopen en zeggen dat we hier beslist nog es terug gaan om op een terras te eten.

We gaan terug naar de auto en zoeken nog de Aqueduct of Nottolini. Dit is een aquaduct in neoklassieke stijl bij de stad Lucca. Het 19e-eeuwse bouwwerk bracht water naar Lucca vanuit de bergen ten zuiden van de stad via een stenen kanaal ondersteund door meer dan 400 bogen, die zich over een lengte van meer dan 3 kilometer uitstrekten. Het is prachtig om te zien.

Op de terugweg nog langs de conad. We nemen een plaatpizza mee, want we hebben een oven in het huisje. De plaatpizza smaakt voortreffelijk met een wijntje erbij.

Er vallen een paar spetters, maar dat is de moeite niet waard, lekker tijd om te lezen, en ik lees een verdraaid spannend boek in één dag uit.

Nog even lekker onder de douche en dan heerlijk slapen 💤 💤

1. Jeannet:
    13 juni 2023
    Wij hebben onze auto bij het station geparkeerd. Betaald maar vlak naast de muren. Achteraf betalen dus ook geen tijdsdruk.
  2. Wilma:
    14 juni 2023
    Een aperolletje....lekkerrrr
  3. Nanda:
    18 juni 2023
    Welk boek was zo verdraaid spannend? Ik ook veel gelezen op de camping, spannende thriller.
  4. Alice:
    19 juni 2023
    Dat was Verzwegen van René Appel.
    Trouwens de andere boeken ook heel spannend 😁