Gisteren thuisdagje en vandaag Pistoia

21 juni 2023 - Capannori, Italië

Dit verhaal is in elk geval voor Hans Piso die gisteren zijn bedtime story mistte. :)

We bleven gisteren bij ons huisje vanwege wat gezondheidsprobleempjes. Niks ernstigs maar toch liever thuis. Zo’n heerlijk dagje lezen, zwemmen, slapen, lezen, zwemmen is niks mis mee, heerlijk in deze verzengende hitte. Tony ging wat boodschappen halen en later kokkerellen. ‘s Avonds nog spelletje SkipBo.

Het kan slechter toch?

Vandaag woensdag de 21e, en terwijl ik dit typ kom ik erachter dat we niet morgen vertrekken maar vrijdag, 22e? nee, toch geboekt tot 23! oohhh jeeee. We waren al zo voorbereid om morgen te gaan maar een dag vergist. Dus morgen nog n dagje in ons paradijsje hier en met het zwembad. Yeahhhh! Wel jammer van het volgend adres wat ik nog even niet verklap,  dan reis je maar met ons mee, daar komen we dus een dag later hahaha!

Vanmorgen zijn we al vroeg via een toeristische route naar Pistoia gereden. Dit schijnt een nog vrij onontdekt pareltje te zijn, niet toeristisch en heel erg leuk. We hadden al een wandelroute gedownload met heel wat POI’s.  Om 10.00 uur staan we in Pistoia en ook hier toch wel even een uitdaging om een parkeerplaats te vinden maar het lukt, en we zijn vlakbij het begin van de route.

Het kleine Florence’, zo wordt Pistoia ook wel genoemd. Het heeft namelijk alles wat een dagje Florence zo heerlijk maakt, maar dan zonder de drukte.

Je vindt er een levendig piazza met fijne adresjes voor aperitivo en diner, een kleurrijke markt, de prachtige koepel van de Madonna dell’Umiltà (die lijkt op de koepel van Florence)

Er is op zaterdag en woensdag markt in Pistoia! Letterlijk alle straten staan vol met marktkramen en heel veel kleding. Aan één kant jammer want daardoor zijn niet alle gebouwen goed te zien.

Allereerst het Piazza del Duomo, dat wordt omringd door de Duomo, een opvallend mooie campanile (klokkentoren) en een prachtige doopkapel. Je kan de klokkentoren beklimmen, en het uitzicht is vast de moeite waard, maar het is al zo warm dat we dat niet zien zitten.

Pal tegenover de Duomo ligt de doopkapel, de San Giovanni in Corte uit 1226, bestaande uit de typische kenmerkende lagen van groen en wit marmer.

Aan de naam van Farmacia de’ Ferri (Via Filippo Pacini, aan de zijkant van het Piazza del Duomo) is een mooi verhaal verbonden.  De’ Ferri betekent letterlijk ‘van de ijzers’, hetgeen verwijst naar de ijzeren hekjes die voor de apotheek – en langs een groot deel van de rest van het plein – staan.

Deze hekjes geven de scheiding aan tussen de gebouwen aan het plein die behoren tot de kerk en de gebouwen die in bezit zijn van de gemeente. Een letterlijke scheiding van kerk en staat dus, met onbuigzame ijzeren hekjes – die nu vooral worden gebruikt om fietsen tegenaan te zetten.

We vervolgen onze route en dan komt het kerkje. In het kerkje Sant’Andrea staat een prachtige preekstoel van de hand van Nicola en Giovanni Pisano, die ook de pulpiti in de Duomo van Siena en die van Pisa maakten.

We komen verder nog langs piazza Gavinana, Piazza della Sala, piazza della Sapienza, piazza papa Giovanni, parocchia di san Bartolomeo. Ondertussen nog ergens een cappuccino en op een ander terras heerlijk gegeten. Moe en voldaan lopen we naar de auto, die heter dan de heetste sauna is. Je wordt direct geroosterd en vooral niet aan metaal van de gordel komen want je verbrand je.

Terug rijden we via de Tolweg, met hetzelfde probleem dat het apparaat telkens ons biljet uitspuwt. Gelukkig zit er weer een knop voor hulp. Waar kom je vandaan? Pistoia, creditcard erin en de slagboom gaat open, zo kan het ook!

Het loopt al naar eind van de middag, nog even langs de Conad, en terug direct het zwembad in.

5e boek uit gelezen en aan de 6e begonnen, als die uit is moet ik over op de E-reader.

Maar door een dom foutje blijven we hier dus nog een dag langer.

Volgend jaar maar Siena en wat andere plaatsen bezoeken.

Nu lekker weer potje SkipBo, moet Tony nog ff inmaken.

Toedeledoki!

Bonna Notte