Zesde dag, Grotta di Nettuno

27 juni 2022 - Bosa, Italië

Potjandosie, slecht geslapen. Een plat kussentje wat voelde als een plank, dus tweede kussen opgezocht en toen sliep ik op twee plankjes. Stijve nek van gekregen.

Gelukkig is het bewolkt 😃 yeahh, anders is het helemaal niet te harden hier. 38 graden is zweten 😰

We hadden ons voorgenomen om naar de Grotta di Nettuno (De grot van Neptunus) te gaan in Alghero, dus de wekker gezet om op tijd te zijn want we hebben kaartjes voor de boot van 10.45 uur. Het is toch een uur rijden, dus na het ontbijt op naar Alghero. Het is een prachtige route langs de kust met slingerende wegen met prachtige uitzichten over baaien en dorpjes.  We wisten de parkeerplaats nog te vinden dat scheelde.

Beneden in Alghero is er een jachthaven waar je uren kan rondkijken naar de dobberende jachten in het helderblauwe water. Aan de andere kant heb je nog de ellenlange zandstranden met rijen gekleurde ligbedden.

Wij zoeken de boot waar we de kaartjes voor hebben en er zijn voor nog twee plekjes waar we gaan zitten. Als iedereen aan boord is starten de motoren. Wat heerlijk als we de haven uit zijn en er zo nu en dan een briesje waait. Gelukkig nog redelijk bewolkt want anders was het niet te doen. De tocht is een uur naar de grotten en we kletsen nog met twee dames uit Ierland.

Opeens komt de kapitein uit zijn hut en wijst naar een dolfijn die langszij zwemt. Een paar keer springt ie omhoog en weg was ie weer. Wat een cadeautje.

De Grotta di Nettuno (De grot van Neptunus). kun je bereiken door 600 treden te bewandelen, uitgehouwen in het gesteente van de rots Escala di Cabirol. Wij hebben voor de boot gekozen 😬 Een boottocht rond het schiereiland is de beste manier om de kliffen en rotsen langs de kust te bewonderen.

Binnenin de Grotta di Nettuno ontdek je zandstranden, stalactieten, stalagmieten en een ondergronds zoutmeer (Lamarmora) dat totbijna 10 meter diep is. De gids galmt door de grotten in het Italiaans en later Engels. Dat Engels was zo slecht en op Italiaanse snelheid dat we er niets van hebben begrepen. Maar ik moet zeggen: het was werkelijk een prachtige grot met fantastische kleuren. Inmiddels erg toeristisch en je loopt in een slang achterelkaar door de grotten.

Na de tour weer terug op de boot en genieten van het briesje.

Terug in Alghero lopen we het historisch centrum in en gaan eerst een focaccia eten. Heerlijk even bijkomen.

We rijden via een omweg, zeg toeristische route weer richting Bosa. Glooiende goudgele heuvels, haarspeldbochten, ronde hooibalen, prachtige landschappen, dit is genieten.

Bijna een frontale botsing door een idioot die de binnenbocht wilde nemen. We schrokken ons een hartverlamming, pffff.

In Bosa zoeken we een laadpunt, want de Jeep kan zowel op benzine als elektrisch.  Trouwens benzine is hier veel goedkoper dan thuis!

Na veel gehannes lukt het uiteindelijk en lopen we terug naar ons hotel. We schieten nog wat plaatjes van het kenmerkende van Bosa met de gekleurde huizen en de typische huisjes aan de rivier Temo. Gisteren zagen we in de straatjes en steegjes al dat vrouwen rieten manden aan het vlechten waren.

Tony haalt de auto nu op van het laadpunt, ik even met de voetjes omhoog want op mijn enkels zitten tennisballen met vocht🤨 en de vingers zijn net worstenbroodjes. Zo en dan straks een eettentje zoeken. Eten moet je niet al te vroeg in Italie. ☺️

Schuin voor het hotel aan het water is een terras waar we ons zetelen. Een mosselsoep staat op het menu en daarna neem ik gegrilde tonijn en Tony mixed grill.

De mosselsoep komt….. geen soep maar een grote schaal vol mosselen in tomatensaus. We smullen ervan, overheerlijk! Toen het op was zegt Tony: er komt nog een schaal…????🙊 dit was nog maar één mosselsoep dus de tweede komt eraan. En ja hoor, daar komt de tweede schaal. Holymoly wat veel. Maar overheerlijk!

Ook de tonijn en de iets te zoute friet heerlijk.

Wat is het leven toch heerlijk zo! Lekkere Aperol Spritz, wijntje en dat op de maandagavond 😃

En voor di Toni un Grappa per favore! 🤪

Gelukkig is het hotel 10 meter lopen…

Hik, tot morgen…

1. Ans Huisman:
    27 juni 2022
    Prachtig 🤩
    Jullie verhalen zijn prachtig. We reizen zo een beetje mee.
    Hartelijk dank.👌🌞😗
  2. Nanda:
    27 juni 2022
    Prachtige vakantie! Ik had wel met jullie mee gewild 😜.
  3. Joke:
    28 juni 2022
    Wat een geweldige ervaring weer.
    En zo leuk dat jullie je kleding op elkaar hebben afgestemd. Beiden rood /wit
    Of is het WIt/rood?
    Ach geen Anwb-stelletje🤭🤭
    Hoe dan ook. De trip is weer super en pracht foto's