Zondag 25 september

29 september 2022 - Wenen, Oostenrijk

Zondag 25 september

Als we uitgeslapen zijn op de tram naar de centrale begraafplaats waar Beethoven ligt.

Als we daar zijn lopen we het enorme friethof op en bij wat graven is een gids aan het vertellen bij Het graf van Beethoven, Mozart en Schubert.  We lopen met de groep en de gids mee, die ontzettend leuk kan vertellen. Overal staan bankjes dus ik zit het meest als we van de een naar het andere graf gaan.

De gids zegt later wel dat we nog wat moeten betalen als we mee willen. Geen probleem want het is heel erg leuk. Wat een enorm grote begraafplaats zeg. Ook de kerk friethofskirche, prachtig van binnen.

We komen langs het graf van Udo Jurgens en Falco.  Hij vertelt over de verschillen tussen de erebegraafplaatsen en gewone plaatsen. De erebegraafplaatsen worden door Wenen onderhouden, de andere nabestaanden zelf.

Het was een leuke tour, en aan het eind gaan we bij Tor 3 eruit en stappen we de tram weer op.

Dan precies naar de andere kant van Wenen naar het Beethoven museum. Na een overstap op de volgende tram en nog een een paar minuten lopen komen we er aan. Het is er erg rustig. Op ons gemak alle ruimtes bekeken en hier en daar kunnen luisteren. Erg leerzaam en leuk.

We nemen een andere tram terug en stappen weer bij de Staatsoper uit. Ik loop naar het appartement, ben te moe, ik wil liggen, en Tony met een ommetje om nog wat boodschapjes te halen.

Nu de vraag: gaan we nog uit eten of….

We relaxen een poosje in ons appartementje en besluiten toch maar even uit eten te gaan. Recht tegenover het appartement is een Italiaan, dus ene deur uit, andere in en we zitten. Helaas kun je ook hier niet met kaart betalen maar alleen cash. Tony gaat dus eerst een bankomat zoeken terwijl ik al aan een wijntje zit. De boeven rekenen hier gewoon steeds 3,95 voor het pinnen uit de muur!

Bizar dat men hier toch achterloopt met pinnen en ook wifi en 3 G.

Maar heerlijk gegeten en toen weer terug nog spelletje Skip Bo gespeeld, koffer ingepakt en gaan slapen.