Hop on hop off naar de Akropolis

8 oktober 2023 - Athene, Griekenland

Vandaag stond de Akropolis op het programma van de groep. Maar wij hadden besloten niet mee te gaan met de groep omdat het een heel georganiseerde tour was met begeleiding en ook bezoek aan het museum. Dat leek ons wat veel. We besloten op eigen houtje daar heen te gaan.

Maar eerst hadden we een hop on hop off tour geregeld. Lekker op het dak van de bus en je rond laten rijden. Na het ontbijt eerst een kleine 20 minuten lopen naar het beginpunt op het Syntagmatos plein. Geen enorm leuke wandeling maar goed. Het plein zelf was ook een enorme drukte zoals heel Athene heel druk en lawaaierig is. En ook helemaal geen elektrische auto’s ontdekt. Daar doen ze hier niet aan.

Nadat we het beginpunt van onze (rode) bus hadden gevonden (er rijden ook gele en blauwe hop on hop off bussen) konden we daar op hoppen. Lekker plekje boven gevonden en rijden maar. Onderweg alle highlghts gezien zoals de Tempel van Zeus, het Olympisch Stadion van 1896 en de nationale bibliotheek. Ook de wachters op het Syntigma plein bij het Parlement van Griekenland. Ook passeerde de bus de Akropolis maar toen was het nog te vroeg.

We besloten op het Manastirakiplein uit te stappen en daar wat rond te kijken en te lunchen. Vanaf daar was het een half uur naar boven naar de Akropolis lopen. Maar wel flink klimmen.

We hadden een tijdslot tussen drie en vier uur gereserveerd. Die tijdsloten zijn sinds september ingevoerd om te voorkomen dat er te veel mensen tegelijk daar boven waren. We waren wat vroeg en lekker op een bankje gezeten in de schaduw. Rond half drie dachten we we zullen nu vast wel mogen maar nee, we werden terug gestuurd. Uiterlijk een kwartier vantevoren.

Toen we uiteindelijk door mochten, samen met nog heel veel mensen de Akroplis op. Akropolis is Grieks voor het hoogste punt van de stad. Je vindt hier onder andere het beroemde Parthenon. Dit was de tempel voor Athena Parthenos (de Maagd), die de beschermgodin was van de stad Athene. Deze stamt uit ongeveer de 5e eeuw voor Christus. Het was heel indrukwekkend. Het idee dat het zo oud is. Als je je ogen even sluit en je afsluit van alle toeristen met hun smartphones en selfie sticks, kun je je een beetje voorstellen hoe dat geweest moet zijn.

Toen we uitgeken waren weer afgedaald, nu naar de plek waar de hop on hop off bus langs kwam. Die kwam vrij snel gelukkig. Na een aantal haltes uitgestapt bij de Nationale Bibliotheek. Daar nog even rondgekeken, en het was maar een kwartiertje lopen terug naar het hotel.

Onderweg nog een chippie en een blikje gescoord voor op de kamer en daar even gerelaxed tot het tijd was om wat te eten te zoeken. We hadden eerder een leuk vis restaurant gespot maar toen we daar aankwamen was het nog stil en ook heel veel ongezellig licht. Dan maar weer naar ons bekende straatje, naar het restaurant waar we de eerste avond met de groep gegeten hadden. Daar lekker gegeten en een wijntje gedronken en weer naar het hotel gestrompeld.

Even relaxen, slapen en morgen de laatste dag voor we weer naar huis vliegen!

Καληνυχτα! (Welterusten)

1. Wilma: