Fietstocht door Athene

8 oktober 2023 - Athene, Griekenland

Donderdag: Fietstocht Athene
Vanmorgen om 7 uur opgestaan, dikke wallen onder de ogen van het weinige slaap. Het bed is knoeperhard en ik werd gebroken wakker.
Maar goed de douche is heerlijk en daar knap je weer van op. Na het ontbijtbuffet, wat overigens super was, maakten we ons klaar voor de tocht. Sommige gingen te voet naar de fietsenverhuur, anderen met de Uber.
Wij gingen ook met een Uber, wat een rit zeg! Links, rechts, onder, zowat op de bumper van de voorgangers, echte kamikazepiloot. Maar we kwamen veilig aan en toen we allemaal een fiets hadden ging het beginnen. Een paar hadden een ebike, de rest een gewone fiets.
Goodness, wat een stel bejaarden bij elkaar! Met amper 10 km per uur ging het door de straten en over het fietspad. Na nog geen 200 meter viel een van de oude heren pardoes om met zijn ebike. Gelukkig niets gebroken maar het was wel een stuntpiloot. We zijn wel mooie plekjes gepasseerd en bij het Operagebouw met de prachtige tuinen en fontein hebben we gewandeld, op het gebouw van het uitzicht genoten  over zee en haven. Andere kant in de verte de Acropolis.
De bibliotheek die er ook gevestigd is nog van binnen bekeken.
Toen we uit waren gekeken fietsten we dezelfde route terug maar nu berg op.
Fietsen ingeleverd en toen hadden we tijd voor ons zelf. Sommige weer met een Uber naar het hotel maar wij zijn met zijn tweeën gaan wandelen. Naar een straat en pleintjes, heerlijk geluncht met uitzicht op de Acropolis.
Toen door erg leuke straatjes gewandeld, mooi park gezien, Byzantijnse kerk, Monastiraki  fleamarket, Kerk van Agia Paraskevi, opgravingen, Athens cityhall.
Na 16 uur waren we weer in het hotel, moe en zere voeten en rug. Ff pauzé inlassen.
Nadat we uitgerust waren zijn we naar het  dakterras gegaan op de zesde etage, daar is een superleuke bar voor cocktails en natuurlijk de Aperol spritz☺️. Tony nam de Campari spritz. Rond 19.45 zijn we met zijn tweeën gaan lopen om een restaurantje te vinden. In het leuke straatje waar we gisteravond langskwamen waren alleen barretjes dus toch maar terug naar de straat waar we gisteren al waren. Erg gezellig en we zochten een plaatsje voor ons tweeën. Heerlijk gegeten, kipsouvlaki met frietjes en tzaziki. Tony had Gyros, zag er erg goed uit, was ook heerlijk(heb geproefd 😬)
Moe en voldaan zijn we terug gesjokt naar ons hotel. 21.50 lekker liggen en straks oogjes dicht.

1. Wilma:
    9 oktober 2023