De drie valleientocht!

23 maart 2018 - Prem, Slovenië

23 maart 2018

Om 9 uur zitten we weer buiten nadat we weer heerlijk hebben ontbeten.

Jamil onze chauffeur is er al en we kunnen direct instappen.  We rijden over de brede boulevard de stad uit en gaan richting het Atlas gebergte. We zien de besneeuwde bergtoppen steeds dichterbij komen.

Op een gegeven moment wordt het heuvelachtig tot dat we de bergen ingaan en de haarspeldbochten volgen. We genieten van de omgeving en onze chauffeur verteld ons allerlei wetenswaardigheden over de Berbers in de bergen en waarom ze in de bergen wonen. Eigenlijk zijn ze verjaagd door de Moslims en het verschil in geloof.

We komen bij de eerste vallei Aguergou waar we de paragliders naar beneden zien komen. We worden meegenomen naar een prachtige plek met view over het Atlasgebergte en meren. Een plaatselijke berber schenkt thee in kleine glaasjes en we krijgen koekjes erbij. Voordat we er erg in hadden waren de glaasjes weer volgeschonken!  We genieten van de thee, het uitzicht en de zon. Heerlijk gewoon!

Na nog n korte pitstop gaan we verder naar de tweede vallei Arasni.

Ook hier prachtige plaatjes! We leren al wat Arabisch want we horen heel vaak yille ille ille, haha dat betekent zoiets als schiet op! Als er kinderen oversteken en dat gaat zooooooo traag! Ze zeggen: maak je niet druk man, wat wil je nou! Hahahaaa

We rijden gestaag door, slingeren alle bochten door de bergen, en komen bij de plaats Tahhanaout, schieten wat fotoos onderweg van de kraampjes enzo. Totdat we aan het eind van de weg bij Kashba de ‘l Ourika komen. De rivier stroomt hier door de vallei en langs de oevers zien we overal kleurrijke restaurantjes waar Tajine wordt aangeboden. Jamil verteld dat we daar zeker niet moeten gaan eten. Er zijn daar zo weinig gasten dat het voedsel als het niet wordt verkocht, de volgende dag weer wordt opgewarmd en anders nog een dag later. Grote kans dat je ziek wordt.

Er is ons al veel verteld over Arganoil wat door de berber vrouwen wordt gemaakt. Het is puur natuur en Jamil wijst ons de weg waar we kunnen zien hoe het wordt gemaakt!

Er zit een rij vrouwen met elk hun werk. De een pelt de noot welke lijkt op een grote olijf maar komt van de Arganboom. De vrucht bevat vaak drie noten die lijken op amandelen. De volgende vrouw slaat de noten klein, de volgende maalt het enz. Het is prachtig om te zien!

Natuurlijk zijn er heel veel producten te koop van de olie.  Het is bekend als vloeibaar goud en is zowel voor consumptie als medische doeleinden. We kopen allebei een flesje olie. Jolien met muskgeur en ik met Ylangylang. Het is goed voor huid en haar dus altijd goed!

Maar we willen graag wat eten nu en Jamil brengt ons.

We vertrouwen maar op hem en hij wijst ons de weg naar een mooi restaurant waar we hoog boven het water op een terras gaan zitten. We hebben een prachtig uitzicht over de rivier en de bergen!

Je kan ook nog de berg op naar de waterval, maar dat lijkt ons geen goed idee om zo hoog te klimmen. Dus we besluiten hier maar van het uitzicht te genieten. We bestellen een heerlijke lemon chicken Tajine, krijgen er couscous bij en platte broden met olijven en iets roods wat op sambal lijkt. We smullen er van.

Ze hebben ook lekkere desserts en we kiezen voor fresh fruit mix, dan nog een koppie koffie en we stappen voldaan weer in de auto!

Het bevalt ons uitstekend om zo veilig met chauffeur/gids van alles te zien. Nu hadden we nog een leuke excursie gezien maar dat is 4 uur rijden en 4 uur terug. Daar hebben we niet veel zin in want dat gaat ook door de bergen en die hebben we nu wel gezien.

Maar na wat overleg bespreken we Jamil weer voor zondag voor een excursie naar de zee. Essaouira, een dorp aan zee.

Rond 16 uur zijn we weer terug bij het hotel. Het is prachtig weer, lekker zonnetje, en we installeren ons op het dakterras: la Terazza, we bestellen een lekkere panaché de fruit xxl. Het is weer genieten!!

1. Ingrid:
    23 maart 2018
    wat een mooi verslag, net of je erzelf bij bent...
  2. Tony Meijer:
    23 maart 2018
    Fijn dat jullie het zo fijn hebben! X
  3. Harma:
    23 maart 2018
    Mooi Alice! Lekker genieten!
  4. Wina:
    Genieten !
  5. Barbara:
    24 maart 2018
    Te gekke reis he Alice? Marokko staat in mijn top 3. Gaan jullie ook nog de oude medina in?
  6. Alice:
    24 maart 2018
    Barbara, we zijn de medina al in geweest!
    We vonden het doodeng! Niet fijn de mensen daar. Wel mooi om te zien! We gaan in Essaouira nog weer de medina in. Daar zijn ze niet opdringerig!
  7. Barbara:
    25 maart 2018
    Verschrikkelijk als ze zo opdringerig zijn! Hebben wij in Fez gelukkig helemaal geen last van gehad vorig jaar!