3e dag Lissabon, moderna tour, trammetje en castelo

6 oktober 2021 - Lissabon, Portugal

Woensdag 6 oktober

Heerlijk geslapen. Op naar het ontbijt op de eerste verdieping. Het valt mee, er ligt bestek op de tafels. Maar verder is het erg sober en wat opvalt is dat er zo enorm veel plastic wordt gebruikt. Elk broodje zit in een plastic zakje. Het duurt een poos voordat er wat kaas op een schaaltje wordt gebracht. De eieren zitten wel in een warmhoud bak maar er is niks om warm te houden dus de eieren zijn koud.

Nu een geroosterd broodje met jam gegeten en een kop koffie, die is tenminste heerlijk.

Half elf gaat de paarse bus hop-on, hop-off.

We steken de pleinen over en daar staat de bus te wachten. Oh oh kaart niet geldig, we moeten het bonnetje van gisteren hebben, die is een paar dagen geldig.

Met een mopperende Tony naast me lopen we terug naar het hotel in de hoop dat de schoonmaak de prullenbak nog niet heeft leeggegooid. Ik wacht buiten het hotel en waarachtig het bonnetje is tevoorschijn. Klaar om terug te lopen..hoor ik shit g..v..d mondkapje vergeten… dus gaat Tony nog een keer naar boven.  Dan zetten we de pas erin en  we zijn nog op tijd om met de bus de moderna tour te doen. Veel nieuwe gebouwen passeren de revue en echt moderne gebouwen, de meo Arena, parque das Naçöes, de campo Pequeno, hier worden nog traditionele stierengevechten gehouden, maar mag men de stier niet doden. Gruwelijk is het in elk geval wel. Als we terug zijn na 2 uur  gaan we eerst op een terrasje zitten voor een lekker koppie koffie en een heerlijk Portugees gebakje. Dat kunnen ze echt wel goed!

Dan kuieren we naar de elevado de santa Justa die gisteren nog kapot was. Er staat geen rij en we kunnen doorlopen en direct de lift in. Het is van binnen een oude houten lift met mooie details en gietijzeren hekken en deuren die ook op slot gaan. We zijn snel boven en lopen om de lift voor het uitzicht. De verdere verdieping is om een of andere wazige reden gesloten, jammer. Het valt een beetje tegen en we gaan al gauw weer de lift in. Weer het kaartje laten zien. Hoe krom want naar boven gebben we het kaartje laten zien en je kan hoe dan ook niet anders weer naar beneden haha, wat een logica he!  Gelukkig hebben we een all in kaart en was dit er gratis bij want elke euro betalen was teveel geweest.

Als we weer beneden staan besluiten we even naar het hotel te gaan, dat is om de hoek, om een sanitaire stop te plegen.

Dan op naar het trammetje wat ons de berg op zal brengen naar het Castelo de São Jorge in Alfama. De ramen in het kleine trammetje zijn open en gelukkig waait het lekker door want het is bloedheet. Langzaam start het trammetje en gestaag gaan we de route omhoog totdat…..een vrachtautootje met pech midden op de rails… de tramchauffeur gaat naar buiten en komt even later terug om in het gebrekkig Engels te vertellen dat de auto pech heeft en er vanuit de insurance iemand komt. We hebben twee opties: wachten totdat de auto gerepareerd wordt of gaan lopen en met de andere tram weer terug te gaan.

Wij zijn niet voor één gat te vangen en besluiten zelf te gaan lopen naar het kasteel.

Door de smalle straatjes in Alfama gekuierd tot op een hoek een leuk terrasje is waar we ons neervleien en ook nog es naast vier Nederlanders zitten. In deze hitte is een koel glas drinken wel heel erg lekker en hier eten we een heerlijke salade met gegrilde kip.

De brabanders waren niet naar het kasteel geweest, die vonden de klim teveel van het goede. Wij gaan weer op stap en komen wel bij het kasteel. Nou meer een ruïne is het, maar wat een prachtig uitzicht over de stad en de zee, fantastisch!

Hier is het echt genieten geblazen en we sjokken hier wat in het rond en klimmen nog een stuk naar boven. Uiteindelijk genoeg gezien en gaan we met de benenwagen weer verder naar beneden. Onderweg een klein winkeltje wat ijsjes op stokjes verkoopt. Allerlei smaken uit te kiezen met dip en nootjes. Wat een maf gezicht al die ijsjes op een rijtje te zien staan. Wel een heerlijk ijsje gegeten. Hmmm.

Dan verder lopend zien we op een gegeven moment gewoon een lift! Midden in een straatje! We laten ons verrassen en nemen de lift naar beneden en stappen in een supermarkt uit, en zo naar buiten. Wonderlijk!

Nog 700 mtr naar het hotel dus dat is te doen.

Eerst maar ff chillen en opfrissen. Het is bloodyhot.

Als we iets uitgerust zijn gaan we weer naar buiten om ergens te gaan eten. In de rua Augusta richting de poort Arco da rua Augusta zijn vele eetgelegenheden. We zoeken er eentje waar het al gezellig druk is.

Na een heerlijk pompoensoepje met gambas  krijgen we een paella met kip. Expres geen vis want hele schelpen en dingen zitten daar in, maar ook de kip bevat botjes ;)

Heerlijk gegeten. Daarna kuieren we nog richting zee, onder de Arco da Rua Augusta door en genieten nog even na op het plein voordat we teruglopen naar het hotel om de beentjes rust te geven want morgenvroeg moeten we op tijd zijn. We hebben een dagtour geboekt naar Sintra en Cascais en Estoril met een klein groepje.

Trusten……

1. Joke:
    6 oktober 2021
    Truste... dat zal best slapen na zo een dag.
    Top verslag weer van super leuke mooie dag. Leuk om te volgen
  2. Alice:
    7 oktober 2021
    Als we terug zijn hebben we weer vakantie nodig, 😂
  3. Wina:
    7 oktober 2021
    Mooie foto’s en verhalen weer.
    Een tip: toch maar Vega eten. 😋🥦🍠🫑
    Groetjes Wina
  4. Diny bp:
    7 oktober 2021
    Mooie foto’s weer en uiteraard een leuk verslag 😁