naar Le Mont-Saint Michel en Granville

18 juni 2018 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

maandag 18 juni

Voor vandaag stond een bezoek aan Mont Saint Michel op het programma. Zo meer daarover. Maar eerst wakker zien te worden. We hadden zowaar een wekker gezet omdat we hadden afgesproken rond half negen te komen ontbijten. Dat stond ook weer keurig klaar. Er waren drie tafeltjes gedekt, behalve ons zijn er nog een Noord-Iers en een Oostenrijks paar te gast. Het ontbijt was prima, ik kreeg zelfs scrambled eggs met bacon (Engelse eigenaar, hadden we dat al genoemd?) Roger heet hij, draagt overduidelijk een pruik, heeft zijn trui in 1996 voor het laatst gewassen, en is voor het eerst in Normandië verzeild omdat zijn nicht hier trouwde. Toen enige tijd later zijn moeder slecht lag en in Engeland hulp lang duurde is hij met haar naar Normandië gegaan.

Hij besloot hier te blijven, kocht een driehonderd jaar oude boerderij en liet dat in drie jaar tijd renoveren tot een prachtige chambre d’hôte (Frans voor B & B). Het is absoluut een prachtig plekje om te verblijven en Roger en zijn assistentes zijn zeer vriendelijk. Ook hebben we hier nu twee keer heerlijk gegeten.

Maar goed, Mont Saint Michel. Dit is een klein getijdeneiland aan de kust van Normandië. Bijna anderhalve eeuw geleden is begonnen met de bouw van een kleine abdij en die is uitgegroeid in de loop der jaren tot een enorm complex. Ook is een dorpje gebouwd op het eiland, er wonen maar enkele tientallen mensen en jaarlijks komen er wel 3.500.000 bezoekers!

Niet zo lang geleden kon je er alleen komen als het eb was maar nu is er een weg en brug aangeleg waarover je met een pendelbus wordt gebracht. We hebben daar heerlijk rondgelopen, het dorpje is prachtig maar natuurlijk mega toeristisch, mooier was na veel klimmen het bezoek aan de abdij. Heel indrukwekkend.

Na weer afgedaald te zijn en onze auto terug te hebben gevonden, gingen we naar Granville, een plaats aan de kust. In eerste instantie leek dat niet veel, maar toen we eenmaal het pad door het oude stadje naar het puntje van de kust hadden gevonden bleek het toch een prachtige wandeling. En waar ‘s ochtends de wolken de zon schuil hielden brak nu ook de zon door.

Al met al toch weer bijna tien kilometer gesjokt vogens onze Apple Gezondheids app en na weer een heerlijke maaltijd in onze B & B en de nodige wijntjes en de hele dag buiten slaat de rozigheid nu toch in alle hevigheid toe en rest mij te zeggen:

“ a demain “

1. Ingrid:
    18 juni 2018
    Zo leuk ook te lezen die extra informatie van de plekken die jullie bezoeken... echt leuk...lekker leesbaar...
  2. Harma:
    18 juni 2018
    A demain et bonne nuit. Xx
  3. Wina:
    19 juni 2018
    Granville: daar is ook een steengoede detective opgenomen! Geef zo de naam door of weten jullie het al?
  4. Robin:
    19 juni 2018
    Ben ik wel de spelbreker: Les témoins/Witnesses. Nagelbijtend. Ik zou maar uitkijken daar. Uiterst crimineel plaatsje.