Bedoin en Orange

8 juni 2018 - Vaison-la-Romaine, Frankrijk

Vannacht beter geslapen, lekker koppie koffie, even bijkomen en dan springt Tony als eerste onder de douche. Ik ga de afwas even wegwerken en als ik de boel aan de kant schuif zie ik een beest weg schieten. Oh jee! Het is een schorpioen!

Ik pak een glas en zet die omgekeerd over de schorpioen.

Tony moet er helemaal niets van hebben en zegt: gooi dat beest de deur uit!

Hihi, een papiertje onder het glas geschoven en ik loop ermee de tuin in, daar laat ik het beessie los. Hopen dat ie de weg terug het huisje in niet weet te vinden ;)

Het zonnetje schijnt, het wordt een mooie dag!  Bij het ontbijt in de keuken van Silvie treffen we een echtpaar uit duitsland. We kletsen wat, ze zijn weer op terugreis naar Duitsland, ze wonen aan de Weinstrasse.  Na het ontbijt rijden we naar Bedoin, een van de plaatsen waarvandaan de wielrenners ook de Mont Ventoux opgaan. We lopen nog door dit plaatsje voor we weer verder gaan. Hoe hoger we de berg op gaan des te mistiger wordt het. Soms zien we geen hand voor ogen en is het oppassen geblazen want wielrenners gaan veelvuldig naar boven en naar beneden!

Als we de top hebben bereikt rijden we de andere kant weer naar beneden naar Malaucene, en dan naar Orange. In Malaucene eten we een pizza net buiten het plaatsje op een idyllisch plekje. Een oude reclameplaat was er in een plataan gegroeid, komisch! Orange is een grotere stad waar we het Romeins Theater gaan bezichtigen. Het Romeinse theater van Orange is een antiek theater. Het geldt als een van de best bewaard gebleven theaters uit het Romeinse Rijk.

Het theater werd in de 1e eeuw n.Chr. gebouwd. Het speelde een belangrijke rol in het stadsleven. Men kon er o.a. kijken naar pantomime, voordrachten van dichters en Attische komedies. Op het podium stonden grootste decorstukken en er konden met behulp van machines allerlei speciale effecten worden gecreëerd. De toegang tot de voorstellingen, die vaak de hele dag duurden, was gratis.

Het is loeiheet in het theater, in de felle zon met een luidsprekertje alle informatie verwerken.

Maar het is de moeite waard en als we het wel hebben gezien halen we op de hoek een lekker ijsje.

We slenteren terug richting de auto maar besluiten ook nog naar de Arc de Triomph te gaan, niet ver van de auto. We schieten hier nog wat mooie plaatjes en liggen even in het gras bij te komen.

Maar dan gaan we toch echt naar de auto. We moeten nog ergens zien te pinnen voor onze B&B.

Gelukkig gevonden in Vaison La Romain. Nog even een lekker koel biertje op een terrasje, gezellig hier!

Later op ons eigen terras bij de B&B heerlijk gezeten met een wijntje enzo.

Morgen weer on the road! Eerst langs fonteine de Vaucluse. Deze tip laten we niet gaan en het ligt praktisch op onze route naar Saint Raphael aan de Cote d Azur!

1. Elly:
    8 juni 2018
    Leuk om te lezen! Zijn wij ook allemaal enkele jaren geleden geweest.