Dag twee vol avonturen

22 maart 2018 - Marrakesh, Marokko

22 maart 2018

Ondanks het harde bed toch goed geslapen. Ik was net voor de wekker wakker en ben direct onder de douche gesprongen. Als ik klaar ben wordt Jolien wakker.  Om 8 uur zijn we beneden voor het ontbijt! Pancakes, croissants, broodjes  en cornflakes etc zijn voor handen!

Vers geperste sinaasappelsap, heerlijk!

Om 9 uur zitten we voor het hotel op een bank met kussens te wachten op onze chauffeur.  Het is tien minuten later als hij arriveert.

We stappen in een gigantische Ssangyong en de chauffeur laveert tussen al het verkeer door. Ogen voor, achter, links, rechts, boven en onder moet je hebben.  De brommers en kleine gele taxis  rijden aan alle kanten om je heen.

We worden eerst naar de Jardin Majorelle gebracht. Gelukkig is de rij nog niet erg lang. We kopen het kaartje en lopen de tuinen in. Prachtige kleuren, mozaieken, super grote cactussen en bamboe wisselen af met mooie waterpartijen. Het wordt al gauw heel druk en als we er weer uit lopen staat er buiten al een gigantische rij mensen te wachten.

Onze chauffeur zit in het cafeetje te wachten zoals afgesproken. Op naar

Bahia palace in de old town!

Vlakbij het palace worden we weer afgezet en we kunnen binnen rustig kijken naar al het prachtige mozaïek! Geweldig!

Daarna rijden we naar de koutoubia Mosque!  Hier maken we wat fotoos van de moskee. Erin mogen we toch niet als niet moslim. Maar het is mooi om te zien.

Daarna op weg naar de Saadian tombes.

De graven waren vergeten geraakt en zijn herontdekt in 1917 en hersteld. De graven zijn, daar het herstel plaats heeft gevonden met Italiaans marmer, een belangrijke attractie voor de bezoekers van Marrakech geworden. Het gebouw bestaat uit drie kamers. Er is een hal voor de gebedsruimte en de hal met 12 zuilen. De graven zijn met mozaïeken bedekt en liggen in een mooie, kleine tuin. In het mausoleum liggen 4476 leden van 60 generaties van de Saadi-familie.

Erg indrukwekkend!

Blij dat we weer in de auto zitten krijgen we nog een toer om de muur die om het centrum van Marrakech ligt van 19 kilometer lang!

Het was tegen een uur toen we weer bij het hotel waren.  Hier lekker geluncht, gerelaxed en om 15 uur een taxi genomen voor omgerekend 1,80 naar het centrum.

We waren van plan de soeks in te gaan. Maar vanaf de djema el fna het grote plein  lopen we de straatjes door.  Op enig  moment is er iemand die ons de weg wil wijzen naar de tannerie. We volgen en krijgen een rondleiding door de leerlooierijen. Met een bosje munt onder de neus tegen de stank van shit, bleekmiddel en ammoniak. We zien alle grote bassins waar de huiden van koeien en kamelen in worden bewerkt. Erg interessant!  Maar de clou komt als we dan bij een winkel binnen worden geloodst en ons allerlei tassen, schoenen, kleden tapijten worden geshowd. We kregen de kriebels van hoe komen we hier weer af.

Helaas ben ik allergisch voor wol, dus ik kreeg het steeds benauwder tot ik naar buiten ben gevlogen. Klein beetje tactiek ook om daar weg te komen. We zijn zo snel mogelijk de straat uit gegaan. We werden achtervolgd door de man die ons de leerlooierij had gewezen en we moesten betalen. Jolien vist een paar munten uit de jaszak en we zeggen dat we niet meer hebben. Hij keek raar maar oke! En vertrok! Poeheeee, gelukkig daar waren we van af! Blij toen we op de grote boulevard stonden. De kaart er even bij en ja hoor, aan de verkeerde kant van de stad ;)

Blij dat we uit deze sloppenwijk waren, en lekker in de zon langs de grote weg konden lopen. Toen we op een gegeven moment op een muurtje zaten kwamen zelfs de kleine kinderen van 5,6,7 jaar schooien om Dirhams! Het wordt ze hier met de paplepel ingegoten! Vreselijk!

We wandelen nog een stuk verder en als we een taxi zien vragen we of hij ons voor 20 Dirham (1,80) naar het hotel kan brengen. Heel veel taxi’s hebben geen meter dus beste maar een prijs af te spreken. We waren erg blij weer in het hotel te zijn, zodat de voetjes omhoog konden!

Morgen een excursie naar de drie valleien!

1. Diny bp:
    22 maart 2018
    Het begint al weer goed, haha, spannend hoor! Ik geniet nu alweer van de verhalen. Nog veel plezier!
  2. Ellen Vermeulen:
    Leuk om te lezen