Luxemburg

5 juni 2018 - Esch-sur-Sûre, Luxemburg

Heerlijk geslapen! Goed bedje! Ontbijtje is prima met de broodjes, pain du chocolat en croissants.  Vandaag staat de hoofdstad Luxemburg op het programma. We genieten van de rit er naar toe en het mooie groene landschap en de heuvels.

We bezoeken eerst de American cemetary and memorial. Altijd indrukwekkend die witte kruizen in rijen. Hetzelfde hadden we waarschijnlijk in Normandië gezien, maar wellicht doen we dat nu op de terugreis.

Als we zijn uitgekeken en gewandeld gaan we richting de stad.

Het was niet zo eenvoudig om een parkeergarage te vinden, en als we er uiteindelijk voor staan moeten we wachten: een eruit- een erin. Maar het gaat toch nog vrij snel.  Voor Hotel de Ville (gemeentehuis) komen we bovengronds.  We gingelen (☺️) door de winkelstraten, dalen af naar Chemin de la Corniche, vanaf deze promenade heb je een prachtig uitzicht op de diepe dalen en historische monumenten van Luxemburg. Vroeger diende dit als vestingwerk.

We zitten even onder een boompje te genieten van het uitzicht. Weer wat uitgerust lopen we terug, en nu eerst een terrasje en wat drinken. Maar we zien rechts de brug met zoals het lijkt wel mooie uitzichten. Daar staat ook een piano zoals ook midden in de stad te zien is. Je wordt uitgenodigd erop te spelen, dus ik neem even plaats en probeer nog uit het ver verleden een deuntje te produceren😂. Stom dat we de rugtas niet mee hebben genomen, het is dorstig weer!

Maar goed, we klagen niet, het is prachtig weer!  In tripadvisor stond ook nog n park la Petrusse, alleen we dachten daar even in het gras te gaan liggen maar dat blijkt niet te kunnen, het is meer een tuin met heggetjes en muurtjes. We gaan daarom naar Parc Edmund, ook mooi, met vijvers en fontein! Daar vleien we ons neer in het gras!

Later op de middag rijden we naar Echternach. We stoppen onderweg bij het müllerthal  en wandelen over het paadje langs het riviertje door het bos naar de Schiessentümpel. Plots is het paadje afgezet met rood witte lint, polizei staat erop. Er is niemand in de buurt dus we kruipen onder het lint door en vervolgen het pad. Even verder snappen we wel waarom. Door hevige regenval zijn er geulen ontstaan en stukken weg. Ook bomen die omgewaaid zijn liggen hier en daar te wachten tot ze weggehaald worden. Maar we gaan door tot de Schiessentümpel, maar daar is het ook een puinhoop van omgevallen bomen en veel afgesloten met lint. We lopen dan maar over het bruggetje en langs de weg terug naar de auto. Toch weer een fijn tripje. Nu hebben we wel dorst en gaan Echternach in. In het Centrum gaan we op een terras in de schaduw zitten, lekker biertje erbij en heerlijk genieten. Het wordt steeds drukker op het terras en we zien lekkere schnitzels voorbij komen;) dat lijkt ons wel wat, dus bestellen wij ook hier een heerlijke schnitzel! Naast ons terras worden stoelen neergezet en even later verschijnt er een bus vol muzikanten. We krijgen zo nog een gratis concert.

Lekker voldaan kuieren we terug naar de auto en rijden terug naar Esch sur Sure.

Het terras bij de auberge zit vol dus gaan we naar de kamer, ff douchen en al het zweet eraf spoelen en dan voetjes omhoog! Gek, nog maar n dag op vakantie en het gevoel dat we al weken onderweg zijn  hahaha!

1. Antje:
    5 juni 2018
    Weer heel wat gezien en mooie foto's
  2. Ingrid:
    5 juni 2018
    Heerlijk is dat he, je bent de grens over en het lijkt of je alles achter je laat, heerlijk toch.
    Blijven genieten, doen wij ook in Toscane...