Wandeling door wijk Psyri

8 oktober 2023 - Athene, Griekenland

Laatste dag alweer. Na een nacht van hazeslaapjes en zittend slapen tegen kussens aan want het BED, zo knoeperhard dat mijn hele ribbenkast protesteert, en lekgeprikt door muggen.
We moesten om 9.30 klaar staan dus de wekker gezet, heerlijk warm gedoucht, de spieren verwend met een harde hete straal en naar het ontbijtbuffet. Daarna naar de kamer, rest van de spullen gepakt en naar beneden. Alle koffers van de groep werden in een kamer verzameld in de kelder.
In drie groepen verdeeld met elk een gids begonnen we aan de stadswandeling.
Een mooie route, langs de vlees- en vismarkt. Wat een belevenis want je ziet echt alles liggen tot en met koppen van geiten en schapen, ingewanden waar je van gruwelt.
Op de vismarkt zie je ook de meest bijzondere dingen, inktvissen waar de inkt uit druipt, krabben, sardientjes en nog veel meer. De geur is niet al te fijn 😝 We krijgen bij een bar koffie, fles water en Bougatsa, een heerlijke lekkernij van filodeeg met zoetigheid ertussen.

We wandelen verder langs de kruidenmarkt, heerlijke geuren die je tegemoet komen.
Heel bijzonder was ook de wijk Psyri, met zaken omgetoverd naar Haloween. Er werd verteld dat het tot voor kort in een sprookje was gehuld en elke drie maanden helemaal wordt vernieuwd om maar kinderen en hun ouders te trekken.
Het vervolg van de wandeling ging naar het Monastirakiplein, hier waren wij al geweest maar toch nu weer door een ander straatje langs antiek- en vlooienmarkt weer omhoog naar de Romaanse markt. Toen we daar uitgekeken waren langzaamaan weer terug naar beneden.
Gelukkig, voor mij dan heb ik het net gered tot Klimateria, een superleuk restaurantje waar we lunch kregen, een overdaad aan griekse gerechtjes die op tafel komen en gedeeld worden. Van salade tot een varkensdij, zoetigheden en al wat je kan bedenken. En alles onder begeleiding van een trio wat Griekse muziek maakte en met de sirtaki gingen er een paar op los dansen. Wat superleuk was dit!
Omdat ik echt niet meer kon lopen (terug naar het hotel) ben ik met drie anderen in een Uber gestapt terug naar het hotel.  Daar aangekomen was de groep wandelaars al weer binnen.
Om 15.00 uur kwam de bus en ging het richting vliegveld.
We waren toch een half uur te vroeg op het vliegveld dus even wachten voordat we konden inchecken, maar het ging best snel.
Op naar de gate… veel gangen met rolbanen… het uiterste puntje daar moeten we zijn.

Het vliegen ging voorspoedig, bus naar Hilversum ook.
Straks lekker in ons eigen bedje 😄

1. Wilma:
    9 oktober 2023
    Toch een hele belevenis. Snel je prinsessenbed in