Een dag met een gouden randje

22 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

Paaszondag, een dag met een gouden randje

Ik was al vroeg wakker en om  half zeven al gedoucht. Wilma en Joke volgen en na het ontbijt staan we om 7.45 al bij de bushalte.  Heg is maar weer afwachten of we mee kunnen want soms is de bus vol en kun je op de volgende wachten. In het centrum aangekomen lopen we direct naar de hop-on bus. Het valt ons op dat de mensen heel gestructureerd de bus uitgaan. Rij voor rij, zonder te dringen, heel bijzonder. De mensen zijn ook erg aardig is ons opgevallen, heel behulpzaam en vriendelijk.

We moeten even wachten maar daar is ie dan: the Big Bus, en dan gaan we downtown!

De eerste stops blijven we zitten, die route hebben we nu al tig keer te voet afgelegd.

We zien het Flatiron building, Union square, Soho, chinatown en the Brooklynbridge en Wallstreet.

We bezoeken het World trade center en het 9/11 memorial museum. Maar dat is niet zomaar even! De wachtrij buiten duurt     anderhalf uur! Voordat je binnen bent al lamme pootjes😩. We volgen de route in het museum en de rillingen lopen over je lijf, zo indrukwekkend. Resten van de stenen en gigawanden vol met foto’s van de omgekomen mensen. Op de plek waar de twintowers stonden zijn nu twee grote bakken water, met rondom in de rand namen gekerfd. Nog helemaal onder de indruk lopen we terug naar de opstapplaats.

We rijden verder naar Battery park waar vandaan je op de boot kan naar de Statue of Liberty en Ellis island. Er komt al een vrolijke man aan die de weg wijst maar zegt erbij dat de wachtrij 2,5 uur is. Och grote griezels! Pfff maar we lopen door en zien daadwerkelijk de rij als een slang een enorm eind gaan achter een groot rond gebouw langs en zigzaggend tussen de lijnen achter een lint eindigen.  Nou die rij houden we mooi voor gezien en lopen gewoon naar de waterkant. Hele rijen met bankjes waar we ons op laten ploffen met uitzicht op miss Liberty!  De zon is doorgebroken en met de snoetjes in het zonnetje genieten we met volle teugen.

Maar nu begint ons maagje te rammelen!

We verorberen een friet met gesmolten kaas,hmmm heerlijk hoor!

We gaan terug naar de bus en in een opwelling gaan we de paarse route ook nog doen, niet wetende dat dat 1,5 uur duurt, oh jeeee en ik moet al piesen.

Goed afknijpen en niet aan denken... busje rijdt een route door Brooklyn. Dus we zien de mooie Brooklyn bridge en de gids vertelt ons allerlei wetenswaardigheden en welke beroemdheden hier woonden, naar school gingen enzo.

De tijd vliegt om maar ik was blij dat we rond waren en we een tent op konden zoeken om wat te drinken maar allereerst om de blaas weer te legen.

Opgelucht stappen we weer in de bus en maken de route af. Dan op naar het Empire State Building. Gisteren konden we niks zien vanwege het weer, maar nu is het stralend weer! De wachtrij valt hier mee en we zoeven met de lift eerst naar de 79 verdieping. Razendsnel gaat het, en voordat je in de gaten hebt dat je oren dichtzitten ben je er al. We lopen hier rond om van het uitzicht te genieten, en dan nog verder naar boven naar 86e verdieping. Daar kon je buiten rondom lopen en wat een enorm mooie uitzicht!

Kijkend over New York is toch wel heel speciaal, dat we hier zomaar staan!

Wat een belevenis!

Als we weer beneden staan is het even oriënteren waar nu heen. We strompelen met zere voeten en gekrompen kuitspieren  richting busstation.  Wat een enorm busstation is dit. Het lijkt wel een vliegveld met al die verdiepingen en gates! We gaan naar de second floor, gate 212, bus 128 naar Weehawken, Eldorado place.

Dan is het maar 2 minuten lopen naar het appartement. Maar we lopen door want het is al 19.30 en we hebben honger. Bij de mexicaan  bestellen we weer een overheerlijke Surf en Turf. Dat is een sirloin steak en 5 gamba’s met rijst en bonen. We laten ons het goed smaken!  New York is wel duur maar hier valt het erg mee. We eten en drinken met zijn drieën voor nog geen 28 dollar.

Moe en voldaan sjokken we terug naar ons tijdelijk huisje. Oh wat fijn de schoenen uit en pootjes omhoog....

1. Ans Huisman:
    22 april 2019
    Schitterend Alice!
    En je kunt fantastisch vertellen. Bedankt dat we mogen meegenieten 😗