Altamura en Matera, een prachtige dag!

11 september 2019 - Giovinazzo, Italië

De bedden leken wat hard maar toch heerlijk geslapen na een enerverende dag. Toen we om kwart voor negen uit het raam keken stond ons ontbijt buiten al op ons te wachten. Lief dat dit er bij zit. Simpel ontbijtje maar een prima begin van de dag.

We wilden vandaag naar Matera. Matera is een plaats waar in de prehistorie al mensen woonden en deze grotwoningen zijn er nog steeds.

Onze navigatie stuurde ons eerst helemaal door de rimboe met weggetjes waar kuilen in zaten, niet normaal! Onderweg hadden we wel zin in een kopje koffie en we besloten in Altamura even uit te stappen. En zoals zo vaak zijn de plaatsjes die je niet op je lijst had staan heel erg de moeite waard, zo ook deze. Een prachtig oud centrum en toen we een kopje cafe americano gingen drinken tegenover de kerk was daar ook nog een trouwerij. Prachtige creaties kwamen langs, die Italianen hebben wel stijl! Ook de bruid was om door een ringetje te halen. Ze stapte met een oudere man uit de wagen, misschien was het haar vader die haar weggaf, maar ik denk het niet...

Na onze weg vervolgd te hebben kwamen we aan in Matera. Bordjes Sassi volgen, dat zijn die grotwoningen. Maar dat viel nog niet mee met de Italiaanse kamikazepiloten die zich autobestuurders noemen! Uiteindelijk een plekje voor de auto buiten de drukte gevonden op 20 minuten lopen. Toen we daar aankwamen zagen we meteen dat dit het moest zijn, veel toeristen. Op een terrasje even een lekkere salade gelunched en vervolgens vele trapjes op en trapjes af. Gladde steentjes, oppassen voor dit stelletje op leeftijd! Maar het was zeer de moeite waard! Wat een prachtig schouwspel!

Via de andere kant kwamen we weer terug bij de plek waar we begonnen waren, nu nog naar de auto terug lopen.

We wilden ook nog even in Bari kijken, dus de navigatie daarheen gestuurd. We wenden inmiddels al aardig aan de Italiaanse rijstijl (gewoon er tussen proppen) en vonden na een rit door de stad een plekje aan het water. We hadden gehoopt op wat strandtentjes maar dat was er helaas niet. Beetje rondgewandeld, een fastfood tentje gevonden waar we een hotdog konden eten (daar doen ze hier frietjes tussen).

We wilden nog wat water en wijn en een klein hapje voor bij het huisje kopen, we hadden geen zin in een uitgebreide maaltijd en te wachten tot om acht uur de restaurants opengaan en vonden een Lidl die lekkere kleine pizzaatjes had en witte wijn. Deze lekker opgegeten en geslurpt op ons terrasje en toen we eenmaal helemaal lek waren geprikt door kleine k*t beestjes toch maar naar binnen gegaan.

Morgen vertrekken we hier, op weg naar Alberobello en onderweg nog wat dingen te bekijken, morgen lezen jullie ons verhaal verder.

Sweet dreamz voor nu!

1. Wilma:
    11 september 2019
    Weer een heerlijke dag dus.
  2. Ans Huisman:
    12 september 2019
    Wat een superleuk stadje.
    Heerlijk dat je daar zo van kunt genieten. Door die foto’s krijg je gewoon zin om ook weer op pad te gaan🤭😗
  3. Robin Fakkeldij:
    13 september 2019
    Op leeftijd... ? 🤨
    Heb je ook een foto van de grotwoningen? Nou genieten verder!
  4. Alice:
    14 september 2019
    Moeten we ff zoeken tussen die honderden foto’s 😂