4e dag tour naar Sintra en cascais

7 oktober 2021 - Lissabon, Portugal

Donderdag  7 oktober

Vandaag moesten we zowaar de wekker zetten! We zouden om 8:25 opgehaald worden voor een tour met de minivan naar Sintra en Cascais. Eerst maar eens zo’n heerlijk ontbijt. 7:30 ontbijtzaal open. Nou ja nog dicht natuurlijk maar zowaar, enkele minuten later openden de deuren zich. Het aanbod was weer even karig als altijd, maar goed we hadden wat binnen.

8:20 buiten staan. Je weet maar nooit. Maar ja je bent in Portugal hè. 8:50 maar eens gaan bellen. Ja hij was ‘iets’ later werd gezegd. Nou ja ‘iets’. Bij negenen kwam hij de hoek omzeilen met excuses.

We waren met 8 passagiers, naar later bleek 2 uit Saudi Arabië en 4 uit Boston, deze van Indiase afkomst. De reisleider en chauffeur was João, een Portugese kletskous. Maar leuke vent, sprak prima Engels en wist overal wat van.

Na een korte stop waar we vast kaarten konden kopen voor Palàcio da Pena. Een oud paleis even buiten Sintra. We besloten alleen kaarten voor buiten te kopen. Paleizen en kastelen hebben we genoeg van binnen gezien.

De van werd een paar honderd meter onder de top geparkeerd. Het paleis ligt boven op een berg, zo’n 500 meter boven de zeespiegel. Na een korte steile klim kwamen we aan. Het was een heel mooi paleis met prachtige uitzichten. Het paleis heeft veel mooie kleuren en verschillende bouwstijlen, door de diverse invloeden die er in Portugal zijn.

Nadat de rest het paleis binnen ging zetten wij ons neer op een terras voor en koffie en muffin.

Volgende stop was Sintra. Een klein, heel toeristisch, stadje. Een van de oudste nederzettingen in Portugal. Daar lekker rondgekuierd, een terrasje gepakt. Had ik al gezegd dat het weer een prachtige zonnige dag was?

Na weer een korte rit aangeland in het meest westelijke puntje van Portugal, Cabo da Roca. Hier woei een heerlijk koel briesje. Lekker van het prachtige uitzicht over de oceaan genoten voor we naar onze laatste stop reden, de badplaats Cascais.

Net voor Cascais hele hoge golven waar veel gewindsurft werd, en naar mate we bij de baai kwamen, werd het water rustiger. Ook hier lekker rondgelopen, late lunch en toen weer terug in de minivan naar ons hotel waar we in onze kamer even lekker konden bijkomen met de airco aan!

Een uur of zeven. Kom op, naar buiten. We hadden één lokale lekkernij nog niet geproefd. Pastel de bacalhau com queijo da serra. Dat is een bal in de vorm van een aardappel met kabeljauw en schapenkaas. En daar hoort een glas port bij. Errug lekker!

Na dit voorafje naar het restaurant waar we gisteren ook lekker hadden gegeten. Met een leuke vrolijke eigenaar. Flesje wit. Aperol Spritz. En ieder een lekkere simpele pasta met olijfolie knoflook en garnalen. Wat een feestje, 7 oktober, ‘s avonds in de warmte buiten eten!

En zo is de vierde Lissabon dag ook weer voorbij.

Lekker slapen en…. Morgen gezond weer op!

1. Diny bp:
    8 oktober 2021
    Leuke dag weer en die Pastel de bacalhau lijkt mij ook wel wat 😋