Ensemble Artisanal en Hamam

24 maart 2018 - Marrakesh, Marokko

24 maart 2018

We hebben geen afspraken dus slapen lekker uit. Althans dat is de bedoeling maar we zijn vroeg wakker door het harde bed, met pijn in de rug.  Na een hete douche gaat het weer en zijn de spieren weer wat soepel geworden.

We nemen een stevig ontbijt met allerlei lekkere dingen, pannenkoeken, een ander soortig iets tussen pannenkoek en brood of bladerdeeg in. Pain du chocolat en cakes, eieren, van alles.

Voldaan maken we ons klaar voor de wandeling naar Ensemble Artisanal.

We lopen langs de boulevard, gaan nog op een bankje zitten bij kunstobjecten in Jardin des Artes, Interessant om te zien hoe ze muren van afvalplastic hebben gemaakt. Enorme hoeveelheden plastic flessen samengeperst. Bizar!

Wat een leuk complex is Ensemble Artisanal om te bezoeken. Je kunt hier allerlei ambachtslieden aan het werk zien, rustig rondkijken zonder lastig gevallen te worden door opdringerige kooplui en mooie artikelen kopen. Je kunt hier ook op het terras een drankje of een hapje nuttigen.

Een verademing na de medina!

We kopen hier nog een leren map waar onze naam in goudletters wordt geschreven in eigen letters en in het Arabisch. Prachtig en niet duur!

Bij een kraam met schilderijen zien we al tijden een man kijken bij kleine schilderijtjes, hij kijkt ons soms aan, kijkt weer naar de schilderijtjes, we hebben het gevoel dat het niet in de haak is en dat hij wat van plan is. We gaan op het terrasje zitten en bestellen koffie, zo kunnen we de man in de gaten houden.😆

Plots zien we de jongeman die ook deze man in de gaten houdt, hij hoort bij het kraam met de schilderijtjes.

We hebben de man wel n half uur bij het kraampje zien staan en schilderijtjes in de handen nemen en als we twee tellen niet opletten is hij verdwenen!

We besluiten nu maar om verder te gaan naar place du 16 novembre. Wat een heerlijk weertje om te wandelen, af en toe op een bankje even rusten, dan weer verder!

We gaan vlakbij het grote theater op een terras zitten en kijken naar het verkeer, bijzondere taferelen met kapotte karren, brommers, en toeterende auto’s. Geweldig!

We lopen de weg af en zijn al gauw weer bij het hotel! Toch 7,2 km gewandeld!  Goede voorbereiding op mn bollenwandeltocht in april!

Bij het hotel laten we ons weer vallen op het terras en bestellen weer zo’n heerlijke chicken-clubsandwich! Overheerlijk met frietjes erbij! Daarna nog een panaché du fruit, hmmm!

Nog een half uurtje rusten en dan gaan we naar de hamam!

Beneden in het hotel zit een hamam en we worden door een jongedame opgehaald bij de receptie. We worden naar een ruimte gebracht met twee bedden en daar moeten we ons uitkleden.

Om beurten worden we gewassen en gescrubt totdat alle dode huidcellen verdwenen zijn en dan gesopt en in geolied! Als we klaar zijn gaan we in badjas naar het rustbedje. Na een poosje rusten word ik als eerste gehaald voor de massage. Oh wat weer heerlijk! Alle stramme stijve spieren worden los gemasseerd totdat ik helemaal rozig weer op mn bedje kan liggen totdat Jolien ook klaar is.

Helemaal rozig en moe even naar buiten omdat Jolien een peukie moet roken, maar daarna gauw naar de kamer, koppie thee en nagenieten!

Ook hier wordt de klok een uur vooruit gezet dus een uur korter slapen, en onze gids haalt ons morgen om 8.30 al op.

Voor straks trusten :)

1. Ellen Vermeulen:
    24 maart 2018
    weer een leuke dag, lijkt mij heerlijk een bezoek aan een haman, hier ook de klok vooruit, nu een uur lang de lampen uit Eart Hour , daar ook?
  2. Harma:
    24 maart 2018
    Heerlijk relax dagje. Veel plezier morgen!
  3. Alice:
    24 maart 2018
    Ellen, geen idee of ze hier earth hour hebben! We zullen het zo merken!